Türkiye genelindeki tüm eğitim kademelerine yönelik hayata geçirilen "Dilimizin Zenginlikleri" projesi, anadilimizin derinliklerini ve zenginliklerini öğrencilerimize öğretmeyi hedefliyor. Milli Eğitim Bakanımız Sayın Yusuf Tekin tarafından başlatılan projede, Türkçemizin kelime dağarcığı, deyimleri, atasözleri ve edebi eserleri aracılığıyla kültürel mirasın yeni nesillere aktarılması sağlanıyor.
Dilin doğru ve etkili kullanımı konusunda farkındalık kazandıran proje kapsamında gerçekleştirilecek çalışmalar, yarışmalar ve okuma etkinlikleri sayesinde öğrencilerimiz, Türk dilinin tarihi ve kültürel geçmişini eğlenceli ve öğretici bir şekilde öğrenme fırsatı buluyor.
Dilimizin Zenginlikleri Projesi, sadece öğrencilerin dil becerilerini geliştirmekle kalmayıp, Türk kültürünün de yeni nesillere aktarılmasında önemli bir rol oynuyor. Proje süresince Türkiye genelinde farklı şehirlerde uygulanacak etkinliklerle binlerce öğrenciye ulaşılması hedefleniyor.
DİLİMİZİN ZENGİNLİKLERİ
SAMANDAĞ ATATÜRK ANADOLU LİSESİ 2024-2025 EĞİTİM- ÖĞRETİM YILI
DİLİMİZİN ZENGİNLİKLERİ
SAMANDAĞ ATATÜRK ANADOLU LİSESİ 2024-2025 EĞİTİM- ÖĞRETİM YILI
PROJE DOSYASI HAZIRLAYAN: TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI ZÜMRESİ
SÖZLÜK ZENGİNLİKTİR.
DİLİMİZİN ZENGİNLİKLERİ PROJESİ
‘’Dilimizin Zenginlikleri Projesi’’
Çalışmaları çerçevesinde okulumuzda yapılacak söz varlığını zenginleştirme etkinlikleri ile öğrencilerin dilimizin zenginliklerini tanıması , kültür taşıyıcısı olan kelimelerle buluşması ,bununla birlikte lisanı düzgün kullanması ve fikir dünyasını geliştirmesi amaçlanmıştır.
DİLİMİZİN ZENGİNLİKLERİ
EKİM AYI ETKİNLİKLERİMİZDEN
ÖRNEKLER
• OKUL YÜRÜTME KOMİSYONU KURULMASI
• PANO HAZIRLAMA
• BİLEN OTURUR ETKİNLİĞİ
DİLİMİZİN ZENGİNLİKLERİ
DİLİMİZİN ZENGİNLİKLERİ PROJESİ
OKUL YÜRÜTME KOMİSYONU
OKUL MÜDÜRÜ: CÜNEYT SAT
MÜDÜR YARDIMCISI: MUSTAFA ALPARSLAN
TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI ÖĞRETMENLERİ:
ARZU ASLAN
ZARİFE DÜZKAYA DOĞRU
KENAN DOĞRU
CANSU GÜNEŞ
NALAN SAT
AYKAN MİÇOĞULLARI
SEDAT YUNUS FIRINCIOĞULLARI
DİLİMİZİN ZENGİNLİKLERİ
9-C Sınıfı Bilen Oturur Etkinliği
9-A SINIFI BİLEN OTURUR ETKİNLİĞİ
9-D SINIFI BİLEN OTURUR ETKİNLİĞİ
ORHUN YAZITLARI PANO ÇALIŞMASI
İKİNCİ PANO ETKİNLİĞİMİZ.
DİLİMİZİN ZENGİNLİKLERİ
DİLİMİZİN ZENGİNLİKLERİ PROJESİ
SAMANDAĞ ATATÜRK ANADOLU LİSESİ
EKİM AYI RAPORU
Rapor Numarası |
1 |
Faaliyet Ayı |
Ekim |
Rapor Tarihi |
30.10.2024 |
Yapılan Çalışmalar
Projenin Hedefleri
Öğrencilerimizin Türkçe dilinin zenginliklerini keşfetmelerini ve kelime hazinelerini geliştirmelerini sağlamak,
Öğrencilerimizin yazma alışkanlıklarını geliştirmelerini desteklemek ve etkili iletişim kurmalarına yardımcı olmak,
Öğrencilerimizin okuma ve yazma yeteneklerinin geliştirmek,
Öğrencilerimizin Türkçeye olan ilgi ve sevgisini arttırmak gibi hedefleri olan bu projenin ekim ayı etkinliğinin temelini sözcük çalışmaları oluşturmaktadır.
Projenin ekim ayı uygulamaları arasında, ‘’Bilen Oturur Etkinliği, Pano Çalışmaları, yer almaktadır.
Ekim ayında Dilimizin Zenginlikleri Projesi kapsamında okulumuzda aşağıdaki uygulamalar gerçekleştirildi:
1. Proje Kurulunun Oluşturulması ve Proje Sorumlusu Öğretmenlerin Belirlenmesi: Okul yürütme komisyonu oluşturuldu.
2.Projenin Tanıtılması:
Projenin tanıtımı amacıyla okul web sitesinde proje tanıtım videosu yayınlandı. Proje hakkında okul koordinatör öğretmeni tarafından proje sorumlusu öğretmenlere bilgi verildi, projede yer alacak eserler tanıtıldı.
3. Türkçenin Bilinen İlk Yazılı Metinleri Orhun Yazıtları Pano Çalışması: Dilimizin Zenginlikleri Panosu oluşturuldu. Panomuz ayın konusu ve etkinlikleri ile ilgili olarak güncellendi.
4. Bilen Oturur: Etkinlik ile ilgili olarak da kılavuzda yapılan bilgilendirmeden hareketle sınıflarda etkinlik yapıldı. 1-5 Ekim haftası tüm sınıflarda ‘’Bilen Oturur Etkinliği ‘’ kapsamında tüm sınıflarda önceden hazırlanmış kelimelerle oyun oynandı. Bazı gönüllü öğrenciler tarafından sözcüklerin anlamları ifade edildi.Eski Türkçe kelimeler ile ilgili bu faaliyetlerde yeni öğrenilen kelimelere dikkat çekildi ve öğrencilerin kelime hazinesinin gelişimine katkı sağlandı.
Etkinlik Sunumları: Öğrenciler, proje kapsamındaki çalışmalarını okul panolarında sunmuşlardır.
Projenin Değerlendirilmesi :
Ekim ayında yapılan etkinliklerin genel olarak olumlu bir şekilde gerçekleştiği görüldü. Öğrenciler in etkinliklerde anlatıcı, yarışmacı gibi farklı rollerde aktif olarak görev alması projeye olan ilgiyi arttırmıştır. Sözcüklerin anlamını bilmenin dilimizdeki önemi fark edilmiş olup günlük hayatta daha çok kullanımı konusunda öğrenciler teşvik edilmiştir. Sonuç Dilimizin Zenginlikleri Projesi, Türkçe dilinin zenginliklerini keşfetme ve dil yeteneklerini geliştirme için önemli bir adımdır. Proje önümüzdeki aylarda yıllık plana uygun olarak devam edecektir.
RAPOR DEĞERLENDİRME
Dilimizin Zenginlikleri Projesi kapsamında Ekim ayında yapılan çalışmalarda öğrencilerin dilin zenginliklerini tanımaları ve kültür taşıyıcısı olan değerlerimizi benimsemeleri amaçlandı. Yapılan çalışmalarda öğrencilerin ilgisini çekecek ve onlara öğrenme fırsatı sunacak etkinliklere yer verildi. Yapılan çalışmalardan elde edilen sonuçlar, öğrencilerin projenin amaçlarını benimsediklerini ve projeden yararlandıklarını gösterdi.
SAMANDAĞ ATATÜRK ANADOLU LİSESİ
2024-2025 EĞİTİM ÖĞRETİM YILI
DİLİMİZİN ZENGİNLİKLERİ PROJESİ KASIM AYI
DİVAN-I LUGATİT TÜRK OKUMALARI
Birinci Seçilen Deneme Örneği
İDİL PINAR 10- B SINIFI NO:51
11/ B sınıfı Divanı Lügatit Türk Kelimenin Anlamı ve Anlamını
11-C VE 11-G SINIFLARI KASIM AYI ETKİNLİKLERİ
SAMANDAĞ ATATÜRK ANADOLU LİSESİ
2024-2025 EĞİTİM ÖĞRETİM YILI
DİLİMİZİN ZENGİNLİKLERİ PROJESİ KASIM AYI RAPORU
1. Anlamını Bul Etkinliği
Tüm sınıflarda Türk dilinin ilk sözlüğü olan Dîvânı Lügât’it Türk okumaları kapsamında öğrencilere Dîvânı Lügât’it Türk’ten alınan kelimeler liste halinde verildi.Oyun için hazırlanmış kelimeler içi görünmeyen bir torba içine alındı. Sınıflarda takımlar oluşturuldu. Böylece Türk dilinin ilk sözlüğündeki kelimeler akılda kalıcı ve eğlenceli bir şekilde öğrenildi.
2. Deneme Yazma Etkinliği
Kâşgarlı Mahmud ve Türk dilinin ilk sözlüğü Divânı Lûgat’it Türk okumaları kapsamında deneme yazma yarışması öğrencilere duyuruldu. Öğrencilerin yazdığı denemeler okul yürütme komisyonunca incelendi ve birinci öğrenci seçildi.
3. Anahtar Kelimelerle Hikâye Yazma Etkinliği
Anahtar kelimeler tüm sınıflara duyuruldu. Öğrencilerin bu kelimeleri kullanarak hikâye yazmaları istendi. Bu şekilde öğrencilerin hem kelimeleri öğrenmeleri hem de yazma becerilerini geliştirmeleri sağlandı.
4. Okul Panosu Hazırlama Etkinliği
Dîvânu Lügât’it-Türk’ten alınan kelimelerle okul panosu oluşturuldu. Eserin Türk dili, kültürü ve tarihi açısından önemini ifade eden görsellerle pano zenginleştirildi.
Genel Değerlendirme
Dilimizin Zenginlikleri Projesi kapsamında kasım ayında yapılan çalışmalarda öğrencilerin Türk dilinin ilk sözlüğü olan Dîvânu Lügâti’t-Türk eserini tanımaları ve bu eserin değerini keşfetmeleri sağlandı. Öğrencilerin adı geçen eserdeki kelimeleri öğrenmelerine ve günlük hayatta kullanmalarına imkân sağlayacak etkinliklere yer verildi.
SAMANDAĞ ATATÜRK ANADOLU LİSESİ
2024-2025 EĞİTİM ÖĞRETİM YILI
DİLİMİZİN ZENGİNLİKLERİ PROJESİ ARALIK AYI
10-D SINIFI KUTADGU BİLİG ETKİNLİĞİ
SAMANDAĞ ATATÜRK ANADOLU LİSESİ
2024-2025 EĞİTİM ÖĞRETİM YILI
DİLİMİZİN ZENGİNLİKLERİ PROJESİ ARALIK AYI
ARALIK AYI KUTADGU BİLİG PANO ETKİNLİĞİ
SAMANDAĞ ATATÜRK ANADOLU LİSESİ
2024-2025 EĞİTİM ÖĞRETİM YILI
DİLİMİZİN ZENGİNLİKLERİ PROJESİ ARALIK AYI RAPORU
1.Anlamını Bul Etkinliği
Tüm sınıflarda Türk edebiyatında ilk siyasetname olan Kutadgu Bilig okumaları kapsamında öğrencilere Kutadgu Bilig’ten alınan kelimeler liste halinde verildi. Oyun için hazırlanmış kelimeler tahtaya yazıldı. Sınıftaki öğrenciler tarafından sırayla kelimelerin anlamları bulundu. Böylece Türk edebiyatında ilk siyasetname olan Kutadgu Bilig’teki kelimeler akılda kalıcı ve eğlenceli bir şekilde öğrenildi.
2.Deneme Yazma Etkinliği
Yusuf Has Hacib ve Türk edebiyatının ilk siyasetnamesi Kutadgu Bilig okumaları kapsamında deneme yazma çalışması öğrencilere yazdırıldı.
3.Anahtar Kelimelerle Hikâye Yazma Etkinliği
Anahtar kelimeler tüm sınıflara duyuruldu. Öğrencilerin bu kelimeleri kullanarak hikâye yazmaları istendi. Bu şekilde öğrencilerin hem kelimeleri öğrenmeleri hem de yazma becerilerini geliştirmeleri sağlandı.
4.Okul Panosu Hazırlama Etkinliği
Kutadgu Bilig’ten alınan kelimelerle okul panosu oluşturuldu. Eserin Türk dili, kültürü ve tarihi açısından önemini ifade eden görsellerle pano zenginleştirildi.
Genel Değerlendirme
Dilimizin Zenginlikleri Projesi kapsamında aralık ayında yapılan çalışmalarda öğrencilerin Türk edebiyatının ilk siyasetnamesi olan Kutdgu Bilig eserini tanımaları ve bu eserin değerini keşfetmeleri sağlandı. Öğrencilerin adı geçen eserdeki kelimeleri öğrenmelerine ve günlük hayatta kullanmalarına imkân sağlayacak etkinliklere yer verildi.